Kerncentrale Doel

D66 Zuidwesthoek is geen voorstander van kernenergie in hedendaagse, ouderwetse, kerncentrales. Het veilig in werking houden van deze centrales is een zeer dure en naar ons inziens onveilige aangelegenheid. Bovendien staat het bestaan van deze kerncentrales de ontwikkeling van duurzame alternatieven in de weg. Een kerncentrale is zo betrouwbaar als zij die daar leiding aan geven. Met betrekking tot kerncentrale Doel zijn de Belgische staat en Engie Electrabel (Suez) in het verleden geen transparante partijen gebleken. De belangen van de energieleverancier, toezichthouder en de staat zijn in België te veel vervlochten. Zij staan een objectieve beoordeling van de veiligheid van de kerncentrales door de toezichthouder en de Belgische staat in de weg. Toezicht, transparantie en veiligheid mogen nooit in het geding zijn.

De gemeente Woensdrecht heeft er nu voor gekozen om aan te schuiven aan de dialoogtafel om zo in ieder geval up-to-date te blijven over kerncentrale Doel. Wij vinden dat de kerncentrale zo spoedig mogelijk gesloten dient te worden en dat er zeker niet meer gesproken mag worden over een verlenging van de openingsstelling. Dit vinden wij overigens ook voor kerncentrale Borssele. D66 Zuidwesthoek voelt zich in deze gesteund door D66 staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven.

Standpunt

• D66 Zuidwesthoek vindt dat er geen plek meer is voor hedendaagse kerncentrales. Wij vinden dat kerncentrale Doel en kerncentrale Borssele zo spoedig mogelijk gesloten dienen te worden.