Afvaldumping

Illegale afvaldumping, in het buitengebied en langs de doorgaande wegen, is een groot probleem binnen onze gemeente. Deze dumpingen zijn vaak het directe gevolg van het plaatsvinden van illegale activiteiten in de regio of binnen onze gemeente. Daarnaast is het zo dat de inhoud van deze dumpingen vaak gevaarlijk is. Denk hierbij aan asbest en gevaarlijke chemicaliën die overblijven bij de productie van (party)drugs. Het aanpakken van deze afvaldumpingen is problematisch. Wetshandhavers kunnen niet overal tegelijk zijn en beperkte onderzoeksmiddelen maakt het lastig om achteraf schuldigen aan te wijzen. D66 Zuidwesthoek wil dat de gemeente in samenspraak met politie en justitie onderzoek doet naar alternatieve mogelijkheden om illegale dumpingen aan te pakken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een website of aan een app-groep, zodat mensen illegale dumpingen bij de gemeente kunnen melden. Er is nu een verbeter de buurt app. Maak het bestaan hiervan beter bekend. Onderzoek hiernaast bijvoorbeeld ook de juridische en praktische mogelijkheden tot het plaatsen van verplaatsbare cameravallen om zo overtreders op heterdaad te kunnen betrappen. Dergelijke dynamische oplossingen kunnen zonder veel extra mankracht resultaat opleveren.

Standpunt

• D66 Zuidwesthoek vindt dat de gemeente prioriteit moet geven aan het bestrijden van illegale afvaldumpingen. Wees hierin creatief en denk hierbij bijvoorbeeld aan het plaatsen van cameravallen.